Jaaroverzicht 2020 in een notendop.

OZG 2020 SNG 7901 FitWzE0NDAsMTQ0MF0 v3

Beste leden en sympathisanten van OZG,

Dit jaar was het plan om ruim 1000 ha nieuw bos aan te leggen in Senegal. Maar ook OZG ontsnapte niet aan de impacts van het coronavirus. We hebben nog net een gebied van 150 ha bij Mbar Toubab kunnen realiseren vóór het regenseizoen van 2020 (foto's hier). Daarna waren we genoodzaakt om de werkzaamheden op het terrein stop te zetten, waardoor we de geplande 1000 ha niet hebben kunnen realiseren. Wel is het gebied van 150 ha dus afgewerkt geraakt, en zijn we ook bezig met de omheining daarvan zodat de kleine boompjes beschermd blijven tegen het rondtrekkende vee.

Door de situatie konden we ook niet met een drone boven het aangelegde stuk vliegen om jullie zo een spectaculair beeld van het startende bos bezorgen. Maar wees gerust, de boompjes groeien wel. Onze lokale medewerkers konden hiervan foto’s nemen en zoals jullie kunnen zien, ziet het er goed uit.

We kijken vandaag al uit naar het volgende seizoen in 2021 en hopen dan minstens 1000 ha te kunnen aanleggen. Werner Sels (voorzitter OZG) en Prof. Patrick Van Damme zullen in januari 2021 alvast terug op missie vertrekken om de terreinen een bezoek te brengen.

Het project blijft verder groeien!

Alle dank voor jullie steun.

Meer info kunnen jullie in het Rapport sur l'inventair végétal terugvinden